SedaPnYEEE...

Smlm cam biasala aku blk umah lmbt...mklumla sy sgt nk tggal opis. Petang smlm sempat pekena durian 2, 3 ulas (ye ke 2, 3 ulas? aku rs ade dkt sebijik setengah gak la aku mkn...hehehe terima kasih sgt2 kt kwn aku yg sorg ni, coz ingt gak nk offer durian kt aku ni, terima kasihye...hehehe)..tk kempunan la.

bercerita psl raja buah ni, aku menagku aku mmg hantu durian..sbb tu la bila time musim durian je, ma (mak aku) confirm tak de selera nak makan durian sebab katanya bila tgk durian, bila nk mkn durian je, tingat kt aku, last2 dia ckp dia jual je la durian tu sbb dh byk sgt smpai dh tk termakan dh...begitulah ma aku, jiwanya sensitif skit bab anak2 ni..segala mknn fav aku, dia sggp tk buat atau tak makan sbb katanya bila mkn tingat kt aku, huhuhu...sedih lak rasanya..sbb tu la bila time musim durian tiba, aku akan pastikan aku akan pulang ke kampung...

penangan durian ni aku mmg tk dpt thn..celik2 mata bgn tdo pg2..aku mesti akn ke dapur 'cekoh' durian...mklumla dh tau sgt..pg2 mmg akn byk buah2 durian yg baru gugur...fuh fresh dr pokok...tgh hr, ptg, mlm aku akan berkali2 pegi melantak durian selagi ada....memang 'sodap'...

plg aku tk bleh lupa durian cute...mmg cute2 je buah dia...kecik2 je..tp isi dia mmg sdp la..dalam byk durian yg sedap yg aku pernah rs, aku rasa durian cute tu lg sedap...tak tau la mgkn sbb aku dh membesar ngan mkn buah durian tu, sbb tu la aku smpai tk leh lupa rs dia...ade satu thn tu, pernah pokok durian tu tk berapa nk ade buah...huhu..cam kempunan gak la nk mkn buah durian tu...hrp2 thn ni pokok tu masih setia untuk membuahkan lg buah durian...hehehe..

dulu masa kecik2 aku masih ingt lg bila time musim durian je..ramai la warga kg aku ni, buat majlis mkn pulut durian ( ni pn fav aku gak..tk sah kalau tk pekena pulut durian kalau blk kg time musim durian...mmg wajib la kene buat..best..hehehe)..tp tu la skrg ni dh jrg aku dgr ada org ajk mkn pulut durian...mgkn org2 skrg ni tk mcm org dulu2, ade tanah, buat kebun, wat dusun tanam macam2 buah. org skrg ni nk mkn buah beli je kt kedai...kdg2 kekangan kerja yg tk mengizinkn membuat kn org2 zmn skrg ni tk punya masa nk bercucuk tanam nk berkebun...tu la...sek sok, anak cucu tk dpt la nk merasa susah payah mengusahakan dusun..ye la..semuanya boleh dibeli..asalkan ade duit..

tp Alhamdulillah sekurang-kurangnya ma wpn tk de la punya dusun yang besar tapi anak cucu dia dpt la merasa buah rambutan, cempedak, duku, dokong, lagsat, durian..Terima Kasih ma...sekurang-kurangnya anak ma ni berpeluang gak nak kenal pokok-pokok buah tu semua...

Comments

Popular posts from this blog

Kembali setelah lama menyepi tanpa coretan...

DaN SeBeNarNya....

LaWaTaN SaMbIL BuAt PeRsEmBaHaN...kuikuikui..poyosnye